
مکان : شهر تبريز
چهارمین دوره مسابقات بين المللی قرآن دانشجويان مسلمان 21 لغایت 25 شهريورماه 1391 ، با حضور نمایندگانی از 52 کشور جهان در شهر تبریز برگزار گردید. مراسم افتتاحیه این دوره از مسابقات رئيس وقت قوه مقننه، رئيس وقت جهاد دانشگاهی و ديگر مسئولان كشوری در مصلای بزرگ شهر تبريز برگزار گردید.
جوایز برگزیدگان
جوايز در نظر گرفته شده جهت اين دوره از مسابقات بينالمللي قرآن دانشجویان مسلمان به منظور تشويق حافظان و قاريان علاوه بر يك جلد قرآن كريم و لوح تقدير بدين شرح اهداء شد
نفر اول حفظ کل: 10 هزار دلار
نفر دوم حفظ کل: 7 هزار دلار
نفر سوم حفظ کل: 5 هزار دلار
نفر اول قرائت: 10 هزار دلار
نفر دوم قرائت: 7 هزار دلار
نفر سوم قرائت: 5 هزار دلار
سخنرانی عليرضا نوين، شهردار وقت تبريز
قرآن يك كتاب هميشه خواندنی است كه كهنگی در آن راه نمی يابد و نشان دهنده راه برای همگان است. حقايق علمی نهفته در قرآن خود دليلی بر زنده بودن اين كتاب الهی است امروز دارالمومنين شهر تبريز ميزبان قاريان و حافظانی از 52 كشور جهان است و ما اين افتخار را مديون جهاد دانشگاهی و شهرداری تبريز هستيم. برگزاری اين مسابقات بار ديگر هويت اولين پايتخت شيعه را به اثبات رساند. شهردار تبريز در بخش پايانی صحبت های خود با اشاره به منويات و مطالبات قرآنی رهبر معظم انقلاب تصريح كرد: برگزاری اين مسابقات می تواند زمينه ساز برداشتن گامی بلند در راستای تحقق بیانات مقام معظم رهبری در مورد تربيت 10 ميليون حافظ قرآن باشد.
بخشی از صحبت های آيت الله محسن مجتهدشبستری، نماينده ولی فقيه و امام جمعه تبريز
نور ظاهری مثل نور خورشيد سه خاصيت مهم دارد. يكی اين كه به تشخيص اشياء از همديگر كمك می كند؛ ديگر اين كه به رشد و نمو موجودات كه بدون نور خورشيد امكان رشد ندارند، ياری می رساند و سوم اين كه سرعت نور بسيار بالا و معادل سيصد هزار كيلومتر در ثانيه است كه از سرعت صوت هم بالاتر است. اين سه خاصيت عيناً در نور معنوی قرآن هم موجود است. اول اين كه تشخيص حق از باطل به وسيله قرآن است؛ دوم اين كه به بركت قرآن جاهليت بشريت از بين رفت و انسان ها رشد فكری پيدا كردند؛ و سوم اين كه در عرض 10 سال و اندی با تشكيل حكومت اسلامی توسط حضرت محمد مصطفی (ص) در مدينه، شعاع اسلام از جزيرة آغاز شد و آنچنان گسترش يافت كه به كناره های اقيانوس اطلس رسيد.
علی لاريجانی، رئيس مجلس شورای اسلامی
امام صادق(ع) توانستند در شرايط حساسی مكتب فقهی شيعه را پايه گذاری كنند كه آنها هم همان حقايقی است كه از قرآن كريم استنباط شده است و ما بيشترين احاديث را از اين امام همام داريم. بعد از حادثه كربلا بين مردم دغدغه ای برای خلاصی از امويان وجود داشت زيرا امويان دشمنی بارزی با اهل بيت(ع) داشتند و مردم هم اين را درك كردند . دوره بعد از آنها دوره عباسيان بود كه با شعار طرفداری از اهل بيت(ع) سركار آمدند ولی در نهايت بيشتر از بنی اميه طرفداران اهل بيت(ع) را كشتند.
امام صادق(ع) با يك تدبير سياسی اين دوره را طی كردند تا مكتب اهل بيت(ع) يك شكل مدون به خود بگيرد. عباسيان هم مانند امويان قصرنشين و اهل تجمل بودند و در تجمل گرايی بين مسلمانان انحراف ايجاد كرده بودند. امام صادق(ع) از طرفی بايد با سلاطين جور مبارزه می كردند و از طرفی بايد جلوی انحرافات را می گرفتند.
<!--[if !vml]--><!--[endif]-->اگر ما اين را قبول داشته ايم كه بهترين راه برای فهم قرآن، رجوع به اهل بيت(ع) و روايات آنها است، آنگاه يك ويژگی زنده بودن به تفكر اسلامی دميده می شود. هانری كربن كه مرحوم علامه طباطبايی نشست های زيادی را با وی داشتند، گفته است كه برای پويايی تفكر اسلامی بايد تأويلاتی را انجام داد كه باعث پويايی تفكر شود و اين تأويل گرايی توسط اهل بيت(ع) و تبيين های آنها حاصل می شود. در يك سنت فكری كه اين پويايی وجود دارد، يك حيات و نشاط در اين تفكر به چشم میخورد و بودن ولی خدا و تمسك به او می تواند كاشف رموز كتاب خداوند باشد. به نظر هانری كربن كشف رموز قرآن توسط رجوع به كلام معصومان(ع) ميسر می شود. فهم معارف دينی بايد توسط اين بزرگان صورت می گيرد تا علاوه بر ظاهر قرآن به باطن قرآن هم دست پيدا كنيم.
متن پیام آيتاللهالعظمی جعفر سبحانی
بسم الله الرحمن الرحيم
در ميان دلائل پيامبران و معجزات تصديقآفرين آنها، قرآن مجيد از دو ويژگی خاص برخوردار است:
1- نورافكنی و ايمانآفرينی قرآن به يك زمان و يا به يك امت مخصوص نبوده، بلكه پيوسته تا روز رستاخيز نورپاش و رهنما است، و گذشت زمان و دگرگونی تمدنها در رهبری آن تأثير ندارد.
در حالی كه اين ويژگی در معجزات پيامبران پيشين وجود ندارد، و از معجزات نهگانه حضرت موسی(ع) و يا معجزات حضرت مسيح (ع) فقط گروه معاصر و اندكی پس از آنان بهرهمند بودند، و اگر قرآن از آنها ياد نمیكرد چه بسا قسمت اعظم آنها از حافظه زمان پاك میگشت. در اين جا اين سوال مطرح است، چرا معجزات آنان موقت، ولی دليل نبوت پيامبر اسلام جاودان و پيوسته است.
پاسخ اين سوال روشن است، اين نوع تفاوت در دلايل، از ماهيت رسالت آنان سرچشمه میگيرد، زيرا نبوت آنان پيوسته نبوده و از اين جهت معجزات آنان نيز همرنگ دعوت آنان شده است. ولی رسالت خاتم، و دعوت جاودان او تا روز رستاخيز، در گرو اعجاز جاودان است تا برهان نبوت در هر زمان در اختيار ملل جهان قرار گيرد.
2- ويژگی دوم قرآن، نهايتناپذيری آن است. با اينكه متجاوز از چهارده قرن است كه پژوهشگران روی مفاهيم و حقايق قرآن كار میكنند هنوز جای تحقيق باقی است، تو گويی قرآن بسان طبيعت است كه هر چه بشر روی آن كار كند هر روز بر حقايق تازهای دست میيابد.
در پايان از جهاد دانشگاهی و مسئولين محترم استان آذربايجانشرقی و شهر تبريز، سپاسگزار بوده كه چنين فضای روحانی و قرآنی را پديد آورده و از اين طريق به نشر قرآن و گسترش آموزش آن در ميان جوانان كمك شايان کرده اند تقدير مینمایم.
متن پیام آيتالله العظمي جواديآملي
بسم الله الرحمن الرحيم
الحمدلله ربّ العالمين و صلّی الله علی جميع الأنبياء و المرسلين و الأئمة الهداة المهديين سيما خاتم الأنبياء و خاتم الاولياء(عليهما آلاف التحیّة و الثناء) بهم نتولّی و من أعدائهم نتبرّءُ الی الله
مقدم شما مهمانان بزرگوار، علاقهمندان به قرآن و عترت و متسابقان قرآنی را گرامی میداريم و از حضور فرهيختگان داخل و خارج حقشناسی میكنيم.
امام صادق(ع) صاحب سهمی تعيينكننده در معرفی قرآن كريم
برای معرفی قرآن كريم از دو عامل اساسی بايد استفاده كرد؛ يكی قرآن ناطق و ديگری قرآن صامت. قرآن صامت همين كتاب الهی و آسمانی است كه جوامع بشری در محضر او هستند. قرآن ناطق اهل بيت عصمت و طهارتاند كه حديث معروف ثقلين از وجود مبارك رسول گرامی(عليه و علی آله آلاف التحية و الثناء) آنان را عِدل قرآن كريم معرفی كرد. در ايام سالگرد ششمين امام معصوم پيروان اهل بيت(ع) هستيم؛ وجود مبارك امام صادق(صلوات الله و سلامه عليه)، كه بسياری از ائمه اهل سنت از محضر آن حضرت استفادهها بردند و مستفيض شدند. امام صادق(ع) مانند ساير اعضاء اهل بيت(ع) قرآن ناطق است و سهم تعيينكنندهای در معرفی قرآن كريم دارد.
خداوند قرآن را گذشته از اينكه به نور و فارق بين حق و باطل معرفی كرد، قرآن را به عنوان شفا نيز به ما معرفی كرده؛ نه به عنوان دارو و دوا، بلكه به عنوان شفا؛ نفرمود و ننزل من القرآن ما هو دواء للناس، فرمود: «وَ نُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ مَا هُوَ شِفَاء وَ رَحْمَةٌ؛ و ما آنچه را براى مؤمنان مايه درمان و رحمت است از قرآن نازل میكنيم».(اسراء/ 82)
شما عزيزانی كه از كشورهای ديگر آمدهايد الان مستحضريد كه به بركت نظام الهی، خاورميانه بيدار شده است. اين بيداری را بايد ارج نهاد؛ مبادا ديگری دوباره اين ملت بيدار را بخواباند يا بيجا ببرد. فرمود گرايش به كفار، گرايش به بيگانگان مرض است و قرآن برای شفای اين مرض آمده است. استقلال صحت است. امنيت صحت است. امانت صحت است. آزادی صحت است. طهارت و عقل و عدل صحت است؛ سلامت است؛ آسايش است؛ آرامش است و ارتباط با بيگانه مرض است. اين مرض را قرآن شفا میدهد. شفای او به اين است كه موحدانه به سر ببريد؛ بگوييد نه شرق و نه غرب.
من مجدداً مقدم شما مهمانان بزرگوار را، متسابقان را، ارج مینهم. از همه كسانی كه در برگزاری اين مسابقه وزين تلاش و كوشش كردهاند، سپاسگذاريم. از خدای سبحان مسئلت میكنيم كه اجر همه شما را در سايه عنايت ولیاش مضاعف و دعای ولی عصر(عج) را شامل همه شما قرار بدهد تا پيروزمندانه با قرآن همراه باشيد و با دست پر به كشورهايتان برگرديد و ضمن ارج نهادن به اين بيداری اسلامی، مبلغ الهی باشيد؛ تا روزی برسد كه اين نظامهای الهی و صاحب اصلی و اصيلشان برگردد. ا. پايان امور همه را به خير و سعادت ختم بفرما.
غفرالله لنا و لكم و السلام عليكم و رحمةالله و بركاته
بخشی از پيام مديركل سازمان علمی، فرهنگی، آموزشی اسلامی(آيسسكو)
اينك كه موج اسلامگرايی در جهان به سمت اوجی بیبيدل در حال حركت است و به اعتقاد انديشمندان عرصه قرآن، جهان اسلام در حال جهشی كم نظير در عرصه قرآنی است، نياز به برنامههای ترويجی قرآنی در سطح جهان بيش از پيش نمايان شده است. برگزاری مسابقات بينالمللی قرآن دانشجويان مسلمان از آن دسته فعاليتهای ترويجی شايسته و قابل تقدير است كه فرصتی فراهم میكند تا دانشجويان كشورهای مختلف گرد هم آمده و در قالب يك رقابت معنوی حول محور قرآن با تعاليم متعالی قرآن مأنوس شوند. برگزاری مسابقات قرآن دانشجويان به عنوان حركتی ترويجی بدون شك میتواند در حوزه توسعه فرهنگ قرآنی در جامعه اسلامی نقش مهمی ايفا كند و حضور چشمگير دانشجويان در اين مسابقات و انس بيشتر آنها با كلام الهی راهی برای فرهنگ سازی زندگی قرآنی است.
سازمان آيسسكو با توجه به اهميت جايگاه قرآن و در جهت ترويج فرهنگ اصيل قرآنی حمايت از چنين مسابقات قرآنی را كه با محوريت جوانان و دانشجويان برگزار میشود در سرلوحه فعاليتهای فرهنگی خود قرار داده است.
اسامی شرکت کنندگان چهارمین دوره مسابقات بین المللی قرآن دانشجویان مسلمانردیف | کشور | رشته قرائت | رشته حفظ کل |
1 | هندوستان | محمد بابا محی الدین | محمد مجاهد |
2 | اوگاندا | حسین موونگه | ابوبکر علی موتبی |
3 | تاجیکستان | نصرت الله سعدالله اف | مهتدی عبدالحی اف |
4 | قرقیزستان | قربانعلی اوولو جو مابک |
|
5 | نیجریه | محمد طاهر عبداللهی | سعید آدم اسحاق |
6 | افغانستان | عنایت الله عصمت یار | حبیب الله جعفری |
7 | تایلند | هارون مکلوی | - |
8 | سوئد | حمید عمار عزیز | - |
9 | آذربایجان | ایلکین حسن اف | - |
10 | قطر | حمد سلیمان حسن جاسم السید | فاروق اعظم |
11 | پاکستان | - | محمد حنظله محمود |
پاکستان | مباشر دلاور | - | |
12 | آلبانی | - | اسماعیل لی لا |
13 | سوریه |
| عماد حوریه |
14 | کویت | عبدالله احمد حسن | - |
15 | صربستان | عامر مودریزویچ | عرفان مالیچ |
16 | مونته نگرو | اسماعیل هوسیچ | هاکو عمر آگیچ |
17 | لبنان | محمد مهدی عزالدین | ابراهیم حسن |
18 | تانزانیا | عباس احمد علی | موسی عیدی باروتی |
19 | غنا |
| عبدالرزاق الحسن زکریا |
20 | انگلیس | محمد العاید | - |
21 | برونئی | حاجی نصر الفخری بن حاجی یحیی | محمد شافعی بن تاسد |
22 | مقدونیه | - | هازیر جاشاری |
23 | اندونزی | الهام افندی الحافظ | انصارالدین انصار |
24 | ترکیه | حامد عمر اکیم جی | احمد کروانجی اوغلو |
25 | آلمان | عباس علی سید | - |
26 | تاتارستان | زیاد الله رحمان قولف | - |
27 | سیرالئون | محمد ابوبکر سوما | - |
28 | قزاقستان | دیدار ژوسیپ اف | کوژا توکتیار |
29 | فیلیپین |
| مونر آمپا باتوآن |
30 | نروژ | حسین الخزعلی |
|
31 | تونس | - | محمد الغنودی |
32 | بنگلادش | محمد ضیاء الرحمن | محمد نور نوح |
33 | اتیوپی | - | بشری سعید |
34 | بلژیک | ابراهیم الهاشمی |
|
35 | دانمارک | عمار المعلم | - |
36 | موریتانیا | الحسن ولد محمد یحیی | محمد المصطفی ولد الشیخ احمد |
37 | کنیا |
| خمیس سعید بدزنگا |
38 | سودان | عیسی قدام علی صالح | اسماعیل ضحیه عثمان ونسی |
39 | بحرین | قاسم احمد رضی احمد حسن |
|
40 | هلند | علی جواد | - |
41 | مالزی |
| وان هوزیف بین وان حسب الله |
42 | سریلانکا | محمد اسلام | سلمان احمد رحمت االله |
43 | الجزایر | - | خلیل بلقط |
44 | کرواسی | یاسمین وییچ |
|
45 | گرجستان | فؤاد عیسی اوف |
|
46 | مصر | محمد عبدالرحمن محمد الخولی | محمد محمد خفاجی المحلاوی |
47 | عراق | علی عبدالحسین هاشم الساعدی | علی قاسم محسن بهادلی |
48 | آفریقای جنوبی | حارث ویلیامز |
|
49 | سنگال | - | خادم لو |
50 | گامبیا | - | جبرئیل لو |
51 | ماداگاسکار | آلادینا آندریا مالازا |
|
52 | ایران | مجيد فقيه | ابوذر كرمی |
هیأت داوران چهارمین دوره مسابقات بین المللی قرآن دانشجویان مسلمان
اسامی داوران داخلی | ||
بخش داوری | نام و نام خانوادگی داور | |
تجوید | محمد رضا ستوده نیا | |
صوت | احمد ابوالقاسمی | |
لحن | محمود لطفی نیا | |
وقف و ابتدا | محمد رضا شهیدی پور | |
هادی حفظ | محمد حاج ابوالقاسم | |
حفظ | معتز آقایی | |
"رئیس هیأت نظارت و رئیس کمیته داوران" | دکترحمید رضا مستفید | |
رئیس کمیته فنی | سید علی سرابی | |
دبیر کمیته فنی | محمد تقی میرزاجانی | |
عضو هیات نظارت | دکتر مهدی دغاغله |
اسامی داوران خارجی | |||
کشور | رشته داوری | نام و نام خانوادگی داور | |
لبنان | حفظ | شیخ علی مسلمانی | |
مصر | صوت | عبد الفتاح طاروطی | |
مصر | لحن | محمد هلباوی | |
عراق | وقف و ابتدا | شیخ باسم العابدی | |
مصر | عضوهیات نظارت، تجوید | دکتر فرج الله شاذلی |
اختتاميه
<!--[if !vml]--><!--[endif]-->مراسم اختتاميه چهارمين دوره مسابقات بين المللی قرآن دانشجويان مسلمان صبح روز شنبه، 25 شهريور ماه، در سالن اجلاس مصلای بزرگ شهر تبريز برگزارگردید. در اين مراسم جمعی از مسئولان استانی و كشوری نيز حضور داشتند كه از جمله آنها می توان به محمدحسين يادگاری رئيس وقت جهاد دانشگاهی، محمود صلاحی استاندار وقت خراسان رضوی، عليرضا نوين شهردار وقت تبريز، حجت الاسلام والمسلمين آل هاشم امام جمعه موقت تبريز و حجت الاسلام والمسلمين سيدمهدی تقوی، رئيس وقت سازمان فعاليت های قرآنی دانشگاهیان كشور و دبير اين دوره از مسابقات نام برد.
در ادامه اين مراسم از محمود صلاحی، به عنوان ميزبان دوره گذشته اين مسابقات و عيسی عليزاده دبير دوره سوم و همچنين حجت الاسلام و المسلمين ناصری پور، دبير اجرايی دوره قبل مسابقات در مشهد مقدس تجليل به عمل آمد.
اسامی برگزیدگان چهارمین دوره مسابقات بین المللی قرآن دانشجویان مسلمان
برگزیدگان رشته قرائت
رديف | نام و نام خانوادگي | كشور | رتبه |
1 | مجید فقیه | ايران | اول |
2 | محمد مهدی عزالدین | لبنان | دوم |
3 | عنایت الله عصمت یار | افغانستان | سوم |
برگزيدگان رشته حفظ کل
رديف | نام و نام خانوادگي | كشور | رتبه |
1 | ابوذر کرمی | ايران | اول |
2 | محمد المصطفی ولد الشیخ احمد | موریتانی | دوم |
3 | محمد محمد خفاجی المحلاوی | مصر | سوم |
96/10/5